Rozdział 3 Organy Szkoły i ich kompetencje (§ 14 - § 20)

§ 14
  1. Zespołem Szkół kieruje Dyrektor, przy pomocy wicedyrektora oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze.
  2. Rada   Pedagogiczna   Zespołu  Szkół   jest   kolegialnym   organem   połączonych   szkół w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Posiada uprawnienia i kompetencje Rady Pedagogicznej Szkoły określone ustawą.
  3. W Zespole Szkół działają organy Samorządu Uczniowskiego ZST i Rada Rodziców ZST.
  4. Działające w połączonych szkołach organy współpracują ze sobą w realizacji zadań statutowych, a w szczególności informują się wzajemnie o podstawowych kierunkach prowadzonej i planowanej działalności.
 § 15
  1. Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół. Postępowanie w tej sprawie określają odrębne przepisy.
  2. Dyrektor  Szkoły  wstrzymuje  wykonanie  uchwał  organów  statutowych  w przypadku ich niezgodności z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  3. Dyrektor Szkoły w szczególności:
  1. kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
  2. jest kierownikiem zakładu pracy i pracodawcą dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli
    i pracowników niepedagogicznych;
  3. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
  4. występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
  5. dokonuje oceny pracy i oceny dorobku zawodowego nauczycieli Szkoły;
  6. koordynuje działania organów Szkoły;
  7. zabiega  w  szczególności  o  stworzenie   optymalnych   warunków   organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
  8. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
  9. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  10. sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
  11. decyduje w sprawach tygodniowego rozkładu zajęć;
  12. dysponuje  środkami  określonymi  w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  13. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom, nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę oraz innym pracownikom podczas pracy;
  14. powołuje, w razie potrzeby, stałe lub doraźne komisje i zespoły zadaniowe;
  15. stwarza warunki do przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych;
  16. organizuje zajęcia dodatkowe określone w art. 64 ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności   dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły;
  17. skreśla ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
  18. współpracuje z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, organem prowadzącym oraz z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, prowadzi mediacje w sprawach spornych pomiędzy działającymi w Szkole organami;
  19. organizuje powstanie Rady Szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców lub samorządu uczniowskiego. W ciągu 30 dni od wpłynięcia wniosku organizuje pierwsze spotkanie Rady Rodziców w skład, której wchodzi po dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
  20. w sprawach wynikających z ustawy jest organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego;
  21. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
4. W Zespole Szkół  tworzy się stanowisko wicedyrektora oraz inne stanowiska kierownicze, zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Powierzenia tych stanowisk oraz odwołania z nich dokonuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
6. Szczegółowe zadania osób zajmujących stanowisku kierownicze w Zespole Szkół określa Dyrektor Zespołu Szkół.
7.  W przypadku nieobecności Dyrektora Szkoły zastępuje go Wicedyrektor Szkoły.
 
§ 16
  1. Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców są wspólne dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu. Prawa, obowiązki i zasady działania w/w organów określa niniejszy Statut oraz odrębne regulaminy.
  2. W  skład  Rady  Pedagogicznej   Zespołu   wchodzą   wszyscy    nauczyciele   zatrudnieni w Zespole Szkół Technicznych.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Zespołu jest Dyrektor Zespołu.
  4. W zebraniach  Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół z głosem doradczym brać udział mogą także inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego – za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej Zespołu.
  5. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa regulamin działalności uchwalony przez Radę.
  6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Zespołu należy w szczególności:
  1. zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
  2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
  4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;
  5. podejmowanie uchwał upoważniających Dyrektora do skreślenia ucznia z listy uczniów;
  6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
    1. Rada Pedagogiczna Zespołu opiniuje w szczególności:
  1. organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza projekt arkusza organizacji Szkoły na dany rok szkolny oraz tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
  2. projekt planu finansowego Zespołu;
  3. wnioski Dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  4. propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  5. wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz zajęcia dla których nie została ustalona podstawa    programowa,   lecz   program   nauczania   tych   zajęć   został   włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
    1. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt nowego statutu Szkoły lub projekt zmian Statutu Szkoły  i uchwala je.
    2. Dyrektor  Zespołu  może  wystąpić  do  Rady  Pedagogicznej  z  prośbą  o wydanie opinii w innych sprawach istotnych dla Zespołu Szkół.
 § 17
  1. Zasady  funkcjonowania  Rady  Pedagogicznej  określa  regulamin  pracy,  który  określa w szczególności:
  1. sposób przygotowania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej;
  2. wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej;
  3. kompetencje przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
  4. zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu.
    1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.
    2. W przypadku określonym w ust. 2, postępowanie wyjaśniające przeprowadza organ prowadzący.
    3. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
    4. Nauczyciele zobowiązani są do nieujawniania  spraw poruszanych na zebraniu Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
 § 18
  1. Wszyscy uczniowie Zespołu Szkół, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski.
  2. Zasady wybierania, działania oraz kompetencje organów Samorządu Uczniowskiego określają odrębne przepisy oraz regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  3. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4. Samorząd  może  przedstawiać  Radzie  Pedagogicznej  oraz  Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
  1. prawo do zapoznawania się z programami nauczania, ich treścią, celami edukacyjnymi oraz stawianymi wymaganiami;
  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
  3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
  4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
  5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie  z  własnymi  potrzebami  i  możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły;
  6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
    1. Dyrektor Szkoły zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego pomoc w sprawach organizacyjnych, w tym lokalowych, stwarza odpowiednie warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez ich opiekunów.
    2. Samorząd Uczniowski wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów Zespołu Szkół.
    3. Samorząd raz w roku szkolnym ogłasza konkurs, przeprowadza go i wybiera zwycięskie projekty tak zwanego „budżetu partycypacyjnego”. Środki na realizację tego budżetu stanowi  kwota  wydzielana  corocznie przez Radę Rodziców wraz z Dyrektorem Szkoły ze środków uzyskanych z tytułu dobrowolnych składek uczniowskich na Radę Rodziców.
    4. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu. Ma również możliwość wyłonić radę wolontariatu ze swojego składu.
 § 19
  1. W Zespole Szkół działa Rada Rodziców.
  2. Rada Rodziców  reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły. Do jej uprawnień należy
    w szczególności:
  1. występowanie do innych organów Zespołu Szkół z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkół wchodzących w skład Zespołu, a w szczególności:
  1. w sprawie utworzenia Rady Szkoły;
  2. w sprawach określonych w Statucie.
  1. podejmowanie działań, polegających w szczególności na:
  1. uchwaleniu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną „Programu Wychowawczo-Profilaktycznego ZST";
  2. udzielaniu pomocy Samorządowi Uczniowskiemu;
  3. działaniu na rzecz stałej poprawy jakości pracy Szkoły;
  4. pozyskiwaniu środków finansowych w celu wsparcia działalności Szkoły;
  5. udzielaniu pomocy materialnej uczniom;
  6. organizowaniu współpracy i aktywności rodziców do działań na rzecz Szkoły.
  1. opiniowanie:
  1. programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, zaleconego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  2. wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych określonych w art. 64 ust. 1 pkt. 2 ustawy o systemie oświaty.
    1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł przeznaczone na wspieranie statutowej działalności szkoły (Fundusz Rady Rodziców). Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin Rady Rodziców.
    2. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców określa regulamin uchwalony przez Radę Rodziców ZST.
 § 20
  1. Ustala się następujące zasady współdziałania organów Szkoły:
  1. organy szkoły mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji;
  2. organy szkoły dbają o właściwą atmosferę pracy, dobre imię szkoły, sporne kwestie rozwiązują w sposób taktowny i kulturalny;
  3. każdy organ  Szkoły może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów, proponując przyjęcie rozwiązania w danej sprawie;
  4. organy  Szkoły  mogą  zapraszać  na  swoje  zebrania  przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji lub poglądów;
  5. Dyrektor  Szkoły  zapewnia  bieżącą  wymianę informacji pomiędzy organami Szkoły w sprawie  planowanych i podejmowanych działań lub decyzji.
2. Sposób rozwiązywania sporów między organami Szkoły:
1) w przypadku zaistnienia sporu pomiędzy organami Szkoły, powołuje się każdorazowo komisję kompetentną do rozstrzygania sporu drogą dialogu i szukania consensusu;
  1. Sposób delegowania członków do komisji ustalają organy we własnych regulaminach;
  2. Komisja ustala własny regulamin i tok postępowania;
  3. Po ukończeniu pracy komisja ustala na piśmie postanowienia wiążące dla stron sporu;
  4. W przypadku sporu dotyczącego Dyrektora Szkoły, w komisji może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny;
  5. Od  rozstrzygnięcia,  organom  przysługuje  prawo  do  odwołania  w  terminie 14 dni do organu prowadzącego Szkołę, rozstrzygniecie organu prowadzącego jest ostateczne.
3. Trybu  powyższego  nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami w szczególności w sprawach:
  1. odpowiedzialności dyscyplinarnej;
  2. odpowiedzialności porządkowej;
  3. sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.